Poradnik dla tankadina.

Jest to poradnik dla wszystkich paladynów pragnących stać się tankami.

I. Threat

Paladyn różni się od druidów i warriorów sposobem generowania threatu gdyż w przeciwieństwie do nich, nie wykorzystuje „białych” obrażeń. Zamiast tego używa mocy świętości, czy jak kto woli spell dmg, oczywiście by mieć porządne aggro (co tego co powinien nosić napisze na następnych działach).

A.)Zaklęcia służące budowie threatu:

-Seal/Judgment of Righteousness – Zadaje określony i stały dmg. Bardzo dobre na rozpoczęcie walki tuż po pullu, by mieć całkiem ładne aggro na początek walki.

-Seal/Judgment of Vegance – (tylko Sojusz) Bardzo dobry seal na długie walki gdzie trzeba oszczędzać mane. Seal of vegance daje DoTa na moba. Stakuje się on 5 razy i zadaje dmg, co 3 sekundy. Judgment zadaje 140dmg za każdego stacka(zwiększane przez spell dmg), który znajduje się na ofierze. Bardzo dobre do generowania aggro. Niestety przy szybkich broniach(1,6s) czasem trudno szybko wbić 5 stacków, przez co można się przejechać na tym skillu. Lepiej nie używać go na trashach, gdyż jest mało efektowny, kiedy mob szybko ginie.

-Holy shield – Jedno z najważniejszych zaklęć Tankadina. Dodaje +30% szansy na block, a ponad to z każdym zablokowanym uderzeniem atakujący obrywa z Holy dmg z aggro zwiększonym o ok. 30%, co daję również dużą jego ilość.

-Concecration – Zaklęcie, dzięki któremu paladyn jest niedościgniony w tankowaniu wielu potworów na raz. Jest to, co prawda niezwykle mano-żerny czar, ale generuje olbrzymie aggro w AoE.

-Avenger’s Shield – Rzut tarczą, który trafia w 3 przeciwników stojących najbliżej siebie. Używa się tego głównie podczas pulla. W trakcie walki nie polecam, gdyż ma 1s cast time, kiedy to nie możesz blokować/parować/unikać ciosów, co przy niektórych bossach(głównie tych atakujących z dużą szybkością) jest wyrokiem śmierci. Plusem tego zaklęcia jest to, że generuje bardzo ładny threat na sam początek walki, a także to, że na cele trafione przez tarcze można rzucić owce(również Charm subccuba, albo inne czary działające na tej zasadzie), dzięki temu po jej zejściu, zamiast maga/subccuba celem jest tylko tank. Warto łączyć to z Judgment of Righteousness, dzięki czemu niema się na wstępie problemów z aggro. Trzeba bardzo uważać by nie trafić tarczą osób przeznaczonych do cc(sap/trap huntera) gdyż rogal nie założy sapa, a hunter może nie być zdolnym, przejąc aggro mobka trafionego tym zaklęciem.

B.)Buffy pomagające w budowie threatu.

Te, co dla każdego innego tanka, a ponadto:

Rightouness Fury – Obowiązkowe dla każdego paladyna tanka, z talentami zmniejsza obrażenia o 6%, a threat z holy dmg o 90%. Trwa 30min.

Avenging Wrath – Zwiększa wszystkie obrażenia o 30%. Bardzo dobry skill, dający szanse na wbicie wręcz olbrzymiego aggro, tuż po rozpoczęciu walki, a także w jej trakcie. Trwa 20s

Blessing of Sanctuary- Blessing, który zmiesza obrażenia zadawane dla osobie niosącej ten buff, a ponadto przy każdym bloku tarczą zadaje holy dmg

Retribution Aura – Zadaje za każdym uderzeniem wroga dmg mu. Dla tanka raczej jest to mało przydatne (Devotion aura jest lepsza, chyba że chodzi o generowanie aggro na AoE).

Judgment of Crusade – (Rzuca się na moba)Zwiększa holy dmg zadawane celowi, odświeża się co uderzenie paladyna.

Wszelkie trinkety zwiększające spell dmg.- Działa to na podobnej zasadzie jak Avenger Warth, ale zwiększają tylko spell dmg. Na samym początku tankowania (kiedy ma się jeszcze niebieskie itemy) bardzo przydatne, później można odpuścić. Choć przy walkach, kiedy jest się off-tankiem(np. Grull) Są całkiem przydatne z względu na przymus przegonienia dpsów w threat.

Super Wizard Oil +40 spell dmg na broń. Warto używać ile wlezie.

Wszelkie poty zwiększające spell dmg. – Jak napisano wyżej.

II. Mana

Tu także jest wiele głosów sprzeciwu. Często czytywałem drwiny, jak paladyn może tankować? Przecież jego mana się skończy i będzie klops. Ano tak się składa, że nasz kapłan w zbroi płytowej posiada pewną niezwykle przydatną umiejętność, zwaną Spiritual Attument(mają to wszyscy święci wojownicy, nie tylko ci w protection), daje ono z każdego heala manę równą 10% tego leczenia. Niezłe, co nie? Ale to nie wszystko. Paladyn posiada także zaklęcie seal of wisdom, które daje szanse na zregenerowanie many (121 punktów). Ale tankadin nie powinien tego seala używać gdyż generowanie aggro jest ważniejsze od many. Bardziej pomocny jest natomiast Judgment z tego seala. Daje on również szanse na regeneracje many (trochę mniej, bo 68) ale pozwala to na regenerowanie many, co uderzenie (Również wszystkim, którzy uderzają w tego moba, nieważne czy z broni, czy z zaklęć.) i tworzeniu aggro jednocześnie, przy użyciu innych sealów.

Wielkim plusem posiadania many jest możliwość zrobienia nuka zaklęciami, czyli

Avenging Wrath+ Holy shield + Consecration + Avenger’s Shield + Judgment of Righteousness/Vegance

-Paladyn może dostawać też bardzo dużo many przy współpracy z shadow priestem, dzięki jego Vampire Embrance i Vampire Touch (oba dają paladynowi mane, zależną od dpsu priesta)

-Totemy shamana zwiększające regen many

-Blessing of Wisdom

-Innym sposobem na manę są poty i Dark Rune lub Demonic Rune.

Tankadin zwykle posiada mały zapas many, dlatego warto być oszczędnym w jej wydawaniu.

III. Sprzęt

Paladyn musi bardzo dobrze dobierać Eq, gdyż przekłada się to na jego przeżywalność. Podstawą dla tanka to 490 defense (trzeba mieć 224 defense rating) i nigdy nie można mieć mniej. Chroni to przed krytycznymi uderzeniami bossów. Do karazhan minimum dla tankadin to 490 defense, 11K hp i około100-200 spell dmg.

Sprzęt najlepiej dobierać w ten sposób:

Jak się niema 490 def

Defense rating > Stamina > spell dmg > Avoidance

Jak się tą liczbę osiągnie trzeba wybrać jak zbierać sprzęt/enchanty i gemy do zbroi.

Avoidance> Stamina > spell dmg

Lub

Stamina > Avoidance > spell dmg

103% Avoidance (Dodge + Parry + Block + szansa moba na chybienie ciebie) Daje odporność na Crushing Blowy, są to bardzo wredne ciosy, które mogą często zabijać. Jeśli będziesz na poziomie BT, MH lub Sunwell, musisz to po prostu osiągnąć. Tak jak to było w przypadku defence.

Stamina daje więcej hp, i łatwiej cię utrzymać na polu walki przez healerów.

Tu musisz sam zdecydować, w co pakować.

Pewnie dziwi cię to, że spell dmg daje na końcu. Nie jest to pomyłka. Spell dmg paladyna pochodzi głównie z jego broni. W tym wypadku na początek najlepszy jest Gladiator Gravel (+199 spell dmg, + 31 stam), ale kosztuje 25K honoru i 30 odznak z EoS. Jeśli nie lubisz PvP możesz kupić w Keepers of Time Continuum Blade (+121 spell dmg, ale wymaga revered w frakcji Keepers of Time) albo Crystalforge Sword (również 121 spell dmg). Wraz z nowym patchem weszła nowa frakcja Shattered Sun Offensive. Można tam zdobyć bardzo dobry mace Seeker’s Gavel + 30 stam 130 spell (wymaga revered), a także tarcze(która wymaga exalted)

VI.Off-tank

Paladyn jako zapasowy tank musi bardzo uważać na Manę. Jest to główna wada, tankadinów, ponieważ kiedy off-tankują nie dostają leczenia, a skoro nie ma leczenia, to niema many! W takich wypadkach trzeba się zaopatrzyć w dużą ilość potionów many (Kiedy walczy się w Grull Lair warto korzystać z Blue Ogre Brew kupowanego u ogrilli), a także Dark Rune które można kupić na AH(nie są bind when pick up). Podobne są Demonic Rune, ale tych na AH nie kupisz(są Bind when pick up) i trzeba samemu je farmić z demonów (50-60 level).

Taktyka podczas tankowania jest prosta. Radzę używać jednego trinketa z spell dmg (np. Xi’rin Gift) i drugiego do tankowania. Walkę zaczynać od Judgment of Wisdom( albo Crusade dla wiekszego aggro) i używać cały czas consecration/Avenger shield. Tutaj paladyni sojuszu mają przewagę, gdyż Seal of Vegance jest świetny do off-tankowania, gdyż generuje znacznie więcej holy dmg niż Seal of Righteousness(mając 400 spell dmg można, przy 5 stackach, uderzać z Judgmenta za ok.1000) Przy dobrym starcie należy cały czas utrzymywać 5 stacków i powinieneś mieć spokój. Co jakiś czas należy użyć jednocześnie trinketa z spell dmg i Avenging Wrath. Daje to niezłego kopniaka do threata.

V.Buildy

Build, którego ja używam to

http://www.wowhead.com/?talent=sZV0tIg0zgMqtVbx0h

3 inne, które wykminiłem

http://www.wowhead.com/?talent=sZVhtIx0dgMqtVbx

http://www.wowhead.com/?talent=sVZVhtIx0dgMotVbx

http://www.wowhead.com/?talent=sZE0tIx0dgMqtV0x

Talenty w retribution są przydatne z względu na +5% na parry, a także zmniejszenie cooldowna na judgmencie o 2s (co jest dużo jeśli chodzi o aggro).

Do dowolnej modyfikacji. Pamiętajcie, że to wy kierujecie waszym paladynem i najlepiej ustawić talenty wedle własnego pomysłu i wygody.

VI. Słowo na drogę

Pamiętajcie by ćwiczyć. Po przeczytaniu tego poradnika nie będziecie od razu mistrzami w tankowaniu. Do tego trzeba praktyki. Używanie Avenger’s Shield i Consecration jest bardzo ważne. A trzeba wiedzieć, kiedy można puścić te zaklęcia a kiedy się wstrzymać. Pamiętaj, że osiągnięcie 70 poziomu nie jest końcem, to dopiero półmetek twoich starań. Ale by w pełni móc nabawić się WoWem, inaczej mówiąc raidami, trzeba zdobyć ten sprzęt wymagany do Karazhan, następnie Zul’Aman, Grull itd. Pokażcie, że Paladyn może być świetnym tankiem!

Wiedźcie, że liczę na was.

NecroMac

necromac.3@gmail.com

Dragonius Paladin

Darkspear EU

9 thoughts on “Poradnik dla tankadina.”

  1. Jest pewien problem w bulidach. Brakuje 5pkt. w dodaniu siły, a jak wiadomo siła, zwiększa block. Co jest ważne 😉

    Poza tym ok i prot pall rlz! 😉

  2. talenty w sile są nie potrzebne, bo zwiększy to ilość blocka tylko minimalnie.

    Sorek, twój build jest jak najbardziej dobry, ale talenty w Ardent Defence zwiększają twoją przeżywalność. Ponieważ u tanka często się zdarzy, że jesteś poniżej tego poziomu 35% hp dzieki niektórym specjalnym atakom bossów

  3. tak jak mówiłem siły raczej nie zauważysz na żadnych itemach do tankowania dla typowego paladyna.
    statystyki którymi powinien się paladyn sugerować to:
    *Defence
    *Stamina
    *Spell dmg
    *Shield Block
    *Dodge
    *Parry
    *Expertise
    *Block Value (to zamiast siły, bo bardziej się opłaca i częściej jest na itemach dla tanka)
    dodać do tego można jeszcze:
    *Spell hit rating – dotyczy wszyskich spelli
    *Hit rating – kiedy uderzasz normalnie z broni.

    http://www.wowhead.com/?talent=sZV0tIx0zgMRxVbxbhcz
    to jest taki eksperymentalny build, gdzie główną aurą jest Sanctuary aura Niestety traci się jedyny spell do pulla jakim jest Avenger’s shield, ale zyskuje się +10% do holy dmg, co przekłada się na +19% do Threata przy włączonym RF

  4. heh dziwi mnie ze autor postu ograniczał sie tylko to wymiania 3 inst raidowych i do tego tych najlatwiejszych grull za i kara ja dodam tylko ze kazda dobra guild powinna miec min jednego tankadina albowiem bez nich zrobnienie niektorych bossow w tk/ssc (np solarianka) jest bardzo ciężkie nie mowiac juz o mh gdzie tankadin jesli chodzi o trashe jest mt zbiera threat na 15 a mobach a reszta aoe inaczej ciezko jest sie wyrobic z kolejnymi falami
    a co do many to nie jest tak ciezko mana pot fo tego elixir major mage blood buffy bow i shamanskie totemy plus heal od shamanow chainami spokojnie wystarcza

  5. Podczas pisania tego tutoriala miałem akurat doświadczenia tylko z tych instancji. Służy on raczej dla początkujących graczy którzy pragną czegoś dowiedzieć się wiecej o prot paladynie, znaleźć kilka wskazówek co gdzie i jak robić.
    Paladyn tank który robi ssc/tk, nie mówiąc już o MH, powinien dobrze znać paladyna i jego możliwości, więc wątpię, by potrzebował jakich kolwiek instrukcji.

  6. Racja, siła mało daje. W takim razie lepiej jest dać w wzmocnienie amora 😉 Btw. budowanie threatu na jednym celu jest dość ciężkie dla palla, ale za to potrafi “wydrzeć” aggro jeśli go ktoś zgubi. Gdy ma się już dobry gear jest coraz lepiej 😉

    A artykuł jest w sam raz do rozpoczynania tankowania.

    A, wiecie co chciałbym zobaczyć w blogu? Notke o tym, jak zacząć, jaki spec i co potrzebne jest by w ogóle zacząć chodzić na insty na 70lvl’u/ Napewno pomogło by nowym którzy nie mogą sobie z tmy poradzić, a nie zawsze jest możliwość trafienia na dobrą gildie 😉

Comments are closed.